Fordonsindustrins omställning innebär både utmaningar och möjligheter
Fordonsindustrin befinner sig i en omvälvande tid med snabb elektrifiering, ny teknik, nya affärsmodeller och nya typer av förväntningar från konsumenterna. Dessa faktorer bidrar sammantaget till att fordonsindustrins förändringstakt idag är högre än någonsin. De nya marknadsförutsättningarna inkluderar både utmaningar och möjligheter.
Fordonsindustrin befinner sig mitt i ett historiskt paradigmskifte, en storskalig omställning som drivs av skärpta hållbarhetskrav, en starkt ökad konkurrens från Kina, tullar, ett ökat kostnadstryck och snabb teknisk utveckling. Nu kraftsamlar hela Europas fordonsindustri för att stärka sin konkurrenskraft och framtidssäkra sin verksamhet, bland annat via ökad samverkan och stöd från EU.
Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. Sverige tillhör dessutom de länder i världen där fordonsindustrin har störst betydelse för ekonomin. Fordonsindustrins omställning är med andra ord minst sagt strategiskt viktig för den svenska ekonomin.
Utöver alla de omvärldsfaktorer som påverkar branschen så har nybilsförsäljningen stadigt pekat nedåt på senare år. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden återhämtar sig nu branschen sakta men säkert. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat men det lär dröja innan nybilsregistreringarna är tillbaka på tidigare års höga nivåer. Fordonsindustrin har historiskt sett varit snabb med att anpassa sig till nya förutsättningar och innovationstakten i branschen är i dag mycket hög, i synnerhet inom områden som digitalisering, automatisering och elektrifiering.
Dessutom ritas kartan för världens biltillverkning om. Europa, som länge har dominerat den globala fordonsmarknaden, i synnerhet premiumsegmentet, utmanas nu på allvar av kinesiska tillverkare när det gäller elbilar och laddhybrider. Det råder ingen tvekan om att elektrifieringen är en tuff utmaning för branschen. En viktig strategisk fråga i omställningen till elbilsfabriker är bland annat om fordonstillverkarna ska satsa på egen batteritillverkning eller köpa in dem från underleverantörer.
Den accelererande teknikutvecklingen och den vanliga personbilens transformation till att inkludera alltmer teknologi har gjort att fordonstillverkarnas kompetensbehov inom AI, Internet of Things och mjukvaruutveckling har ökat markant. Ytterligare en avgörande framtidsfråga för den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft är mer flexibla produktionslinor, som snabbt kan anpassas utifrån den varierade efterfrågan på olika bilmodeller. Enligt en undersökning som ABB Robotics och Automotive Manufacturing Solutions genomfört anser 84 procent av företagen i branschen att flexibel produktion kommer att vara en nyckelfaktor för fordonsindustrin framöver.
Enligt Peter Janevik, vd på det statliga forskningsinstitutet RISE fordonstestanläggning AstaZero, behöver fordonstillverkarna stärka sin kompetens inom mjukvaruutveckling för att hålla jämna steg med efterfrågan på avancerade och pålitliga inbyggda digitala och mjukvarubaserade system.
– Antalet avancerade funktioner i en bil kommer sannolikt att tiodubblas när fordonen ska automatiseras. Utvecklingen går mot att fordonen utrustas med centraliserad mjukvara, en dator som hanterar samtliga tekniska system i en bil. Det bidrar i sin tur till att komplexiteten ökar, säger Peter Janevik.
Han förutspår att fler fordonstillverkare framöver kommer att utveckla nya abonnemangsbaserade affärsmodeller som gör det möjligt för dem att kontinuerligt debitera kunden för att uppdatera och förbättra fordonets olika funktioner. Utvecklingen drivs på av det faktum att de mjukvarudrivna funktionerna och de digitala systemen står för en allt större del av bilens värde. När det gäller att testa innovativa abonnemangsbaserade affärsmodeller har Tesla hittills varit en föregångare.
Branschens historiska transformation ställer också nya krav på samverkan mellan fordonstillverkare. Hösten 2024 etablerade exempelvis Daimler Truck och Volvokoncernen ett nytt gemensamägt bolag med målet att skapa en mjukvarudefinierad fordonsplattform som ska påskynda transformationen inom transportindustrin. Under de kommande åren lär vi få se fler liknande samverkansinitiativ.