Dacia slår på stort
Vi hör dagligen att den europeiska bilindustrin slåss för sin överlevnad men det finns helljus i mörkret. Hos rumänska Dacia avlöser försäljningsframgångarna varandra och direktionen skrattar hela vägen till banken. Ändå är affärsidén lika enkel som genial – att tillverka praktiska familjebilar med beprövad teknik till oslagbart pris. Nu slår man på stort igen och lanserar en ”big brother” till Duster. Säg hej till nya Bigster.
Låt oss gå pang på rödbetan och berätta att dagens testbil kan bli din från 299 900 kronor. Vi har ändå valt att lyxa till vardagen och satsar på fullhybriden i sitt exklusivaste utförande. Därmed får vi hosta upp 60 000 ytterligare men det är ärligt talat småpotatis med tanke på vad man får för pengarna.
Redan vid första ögonkastet ger nya Dacia Bigster ett betydligt stöddigare intryck än lillebror Duster – ändå baseras båda på samma plattform. Bigster är däremot hela 23 centimeter längre och även om måttet gjort underverk med utrymmena så gör den kaxiga formgivningen att bilen upplevs större än den är. Längden från för till akter är 457 centimeter och det tackar alla barnfamiljer för även om det inte räcker till sju sittplatser. Insidan kantas av en pekskärm på tio tum och mellan de bekväma framstolarna finns ett kylt förvaringsfack som även extraknäcker som armstöd. Baksätet är det heller inget fel på – speciellt med tanke på att bagaget rymmer 546 liter och till Journeyversionen ingår dessutom något så lyxigt som en elektrisk bagagelucka.
Dacia förlitar sig alltid på beprövad teknik och Bigster är inget undantag med sin trecylindriga mildhybrid på 140 hästkrafter som instegsmaskin för 299 900 kronor. Därefter erbjuds samma motorkonfiguration med fyrhjulsdrift för 349 900 och vi kör alltså den fyrcylindriga hybriden på 155 hästar som blir din för 359 900. Tyvärr finns den enbart med framhjulsdrift men å andra sidan ingår en trevlig automatlåda som sköter växlingarna med imponerande precision. Undrar du hur långt man kan köra på elektricitet? Eftersom hybridbatteriet är på 1,4 kWh snackar vi inga längre sträckor men det räcker för att sänka soppatörsten till 0,46 liter milen. Frågan som dröjer sig kvar efter provkörningen känns mer relevant än någonsin. Vem behöver egentligen mer bil än så här? Svaret är uppenbart och Dacias ledning kan med gott samvete fortsätta skratta hela vägen till banken.
Tekniska data för Dacia Bigster Journey Hybrid 1,8
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 107 hk vid 5 300 varv/min. Max vridmoment 172 Nm vid 3 000 varv/min.
Elmotor: 69 hk. Systemeffekt 155 hk. Sammanlagt vridmoment 230 Nm.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,0 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 457, bredd 181, höjd 166. Tjänstevikt 1 487. Dragvikt 1000 kg. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 sek.
Förbrukning/miljö: 4,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 105 g/km (WLTP).
Pris: 359 900 kronor.
+ Plus… – Minus…
Familjesuv med bra prislapp Hybriden erbjuds inte med fyrhjulsdrift
Stort och flexibelt utrymme Saknar kurvhandtag ovanför dörrarna
Kvalitetskänslan överraskar
Snål hybridmotor