Kostnadseffektivitet och meningsfullhet är två viktiga trender inom affärsresor och möten
Det råder ingen tvekan om att affärsresandet har en tydlig koppling till konjunktur- och omvärldsläget. Affärsresandet tenderar att öka när konjunkturläget är stabilt medan många företag blir betydligt mer återhållsamma i tuffa ekonomiska tider. Synen på affärsresande har tveklöst förändrats på senare år, men behovet av att resa kvarstår. Samtidigt blir allt fler möten digitala medan antalet stora konferenser ökar.
Säkerhet, hållbarhet och kostnadsmedvetenhet är tre viktiga nyckelord när det gällt affärsresor under 2025, säger Fredrik Hermelin.
Han har drygt 30 års erfarenhet från resebyråbranschen. Sedan 2007 fokuserar han uteslutande på affärsresor och event och sedan 2021 är han general manager för Sveriges Affärsreseförening, SBTA, ett oberoende nätverk som samlar travel managers, inköpare och leverantörer inom affärsresor samt mötes- och eventbranschen för nätverk, dialog och kunskapsutbyte.
– I vår statistik över svenska företags affärsreseinvesteringar kan vi se att affärsresandet inte har ökat nämnvärt under 2025, även om många förutspådde att det skulle bli ett år då vi skulle få se ett ökat resande i såväl Sverige som runtom i världen. Det rådande konjunkturläget och det oroliga omvärldsläget gör att företag är mer återhållsamma med sina affärsreseinvesteringar. Ytterligare en faktor som sannolikt har en bromsande effekt för många företag är det faktum att priserna på hotell, flyg, hyrbilar och egentligen alla komponenter som krävs för en affärsresa har ökat, säger Fredrik Hermelin.
SBTA har identifierat ett antal megatrender som präglar affärsresebranschen. En sådan trend är hållbarhet. För många svenska företag är det viktigt att få in hållbarhetsdata från samtliga affärsreseleverantörer för att kunna rapportera affärsresandets klimatavtryck. Att följa upp data som tillhandahåller statistik på alltifrån resekostnader till tidsåtgång blir också alltmer betydelsefullt, det möjliggör ett mer analytiskt förhållningssätt till affärsresandet.
Ytterligare en megatrend är ”purposeful travel”, alltså att man reser målmedvetet och att samtliga affärsresor ska fylla ett tydligt och uttalat syfte.
– Företag använder teknik för att ge resenären en så smidig reseupplevelse som möjligt genom att ge dem tillgång till allt de behöver under resan i sin mobiltelefon. Samtidigt ligger AI bakom allt fler av de val som görs när en affärsresa bokas, alltifrån val av flyg och hotell till att sätta ihop ett optimalt dagsprogram, säger Fredrik Hermelin.
– Volymen på stora konferenser har ökat med 50 procent jämfört med före pandemin. Statistiken speglar en ny prioritering: när vi väl möts fysiskt ska det vara meningsfullt, välregisserat att generera långsiktigt mervärde, säger MichaelSchüller, vd på Svenska Möten, en organisation som samägs av över 150 mötesanläggningar runtom i landet.
I sin årliga trendrapport presenterar Svenska Möten framtidsspaningar som de förutspår kommer att prägla framtidens arbetsliv och mötesformer. En av årets trender är att möten designas som dramaturgiska helhetsresor, från inbjudan till uppföljning, med fokus på att aktivera flera sinnen och skapa känslomässiga avtryck. Ytterligare en trend är att möten betraktas som ett alltmer affärskritiskt viktigt verktyg, vilket kan ses som en följd av att vi befinner oss mitt i en omställning där möten får en alltmer strategisk roll för att bygga företagskultur, innovation och hållbarhet. Av årets trendrapport framgår även att många organisationer prioriterar större konferenser, trots rådande konjunkturläge. Kortare avstämningar genomförs däremot oftare digitalt.
En drivkraft bakom det ökade antalet stora konferenser är, enligt Michael Schüller, att distansarbete har ökat det fysiska avståndet mellan kollegor, vilket gör att företag prioriterar att samla medarbetare med ett numer större fokus på att bygga en stärkt företagskultur och öka engagemanget.
– Deltagarna har andra förväntningar och kraven på att tiden de investerar i mötet ska vara värt det. Skalfördelar gör att det ofta är mer kostnadseffektivt att samla alla samtidigt, och man investerar i genomsnitt mer per deltagare än före pandemin. När vi väl ses kompromissar vi inte, vi vill ha möten som ger energi, inspiration och ett positivt resultat på sista raden, avslutar Michael Schüller.