Lund stärker Skåne
Foto: Caroline Romare
Skåne tar ytterligare ett steg i sin gemensamma internationella marknadsföring. Lund går nu, genom Visit Lund, in som ny part i samarbetet mellan Visit Skåne och de skånska kommunerna.
Med den nya överenskommelsen har nätverket Ett Skånskt Partnerskap vuxit snabbt – från åtta till 23 kommuner på kort tid. Totalt finns 33 kommuner i Skåne.
Partnerskapet arbetar för att öka den internationella kännedomen om Skåne som resmål genom samordnade PR- och marknadsföringsinsatser. Målet är att stärka besöksnäringen och bidra till fortsatt tillväxt i regionen.
– Med Lund får partnerskapet en ytterligare skjuts. Vi får ett ännu mer attraktivt skånskt utbud att marknadsföra mot den växande utländska målgruppen. Visit Lund är mycket skickliga på sitt arbete, och det har de visat under lång tid. Jag är glad att ha dem med i samarbetet, säger Max Granström, vd för Visit Skåne AB.
2025 har hittills varit ett framgångsrikt år för Ett Skånskt Partnerskap. Samarbetet har uppmärksammats i flera internationella medier, bland annat i The Times, som publicerat artiklar om skånsk kallbadskultur och sydsvensk vinturism. Initiativ som The Map of Quietude och uppföljaren Stay Quiet har också fått genomslag.
– Lunds kommun gör en satsning på att lyfta staden som mat- och dryckesdestination. Genom samarbetet med Visit Skåne får vi nu möjlighet att nå en internationell publik med den satsningen. Vi ser verkligen fram emot att bidra i det skånska partnerskapet, säger Per Welinder, vd för Visit Lund.