Vadstena Sparbank i topp
De lokala sparbankerna befäster sin position som Sveriges mest uppskattade banker. I Svenskt Kvalitetsindex senaste bankmätning får gruppen högst betyg både bland privat- och företagskunder – långt över storbankerna. Allra högst placerar sig Vadstena Sparbank som toppar listan på företagsmarknaden och ligger i den absoluta toppen även på privatsidan.
I årets undersökning får Vadstena Sparbank 90,8 i kundnöjdhet bland företagskunder (på en 100-gradig skala), en ökning med fem enheter från i fjol. På privatsidan är betyget 89,1. Det kan jämföras med snittet för sparbankerna på 72,6 respektive 74,6 samt bankbranschens genomsnitt på 65,2 respektive 67,1.
– Att vi får så högt betyg är fantastiskt. Vi ligger otroligt mycket högre än storbankerna. Det är ett kvitto på våra medarbetares hårda arbete och engagemang för att ta hand om kunderna på bästa sätt, säger Mikael Engdahl, vd på Vadstena Sparbank.
Enligt Engdahl bygger framgången på nära kundrelationer, hög tillgänglighet och ett brett samhällsengagemang. Som fristående sparbank utan aktieägare kan banken fokusera helt på kundernas behov. En stor andel av vinsten återinvesteras lokalt, något som uppskattas av kunderna. I undersökningen svarar över 90 procent att de upplever att banken bidrar till bygdens utveckling.
Svenskt Kvalitetsindex har sedan 1989 mätt kundnöjdheten i bankbranschen. I årets mätning placerar sig storbankerna återigen långt efter sparbankerna. SEB får 65,5 bland privatkunder, Nordea 66,6 och Swedbank 60,4. På företagsmarknaden ligger Nordea på 66,7, Handelsbanken på 66,4 och Swedbank på 62,0 – långt under Vadstena Sparbanks nivåer.
Kundnöjdhet bland privatkunder – topp 3:
- Vadstena Sparbank får betyget 89,1 på en skala från 0 – 100
- Sparbankerna som grupp 74,6
- Länsförsäkringar Bank 72,7
Kundnöjdhet bland företagskunder – topp 3:
- Vadstena Sparbank får betyget 90,8 på en skala från 0 – 100
- Sparbankerna som grupp 72,6
- Nordea 66,7