Tappa inte greppet i vinter
Vintern närmar sig med stormsteg. Snart är det dags att plocka fram de gamla vantarna, den slitna toppluvan och vinterjackan som har sett sina bästa dagar. Kläderna fungerar ju trots allt en säsong till… Precis så här resonerar många bilister om sina vinterdäck – trots att konsekvenserna kan bli förödande. Bra vinterdäck räddar liv och är den bästa livförsäkringen du kan ha när halkan slår till.
Äger du en elbil? Tja, då är det ännu viktigare att välja rätt vinterdäck eftersom motorn är kraftfullare och det maximala vridmomentet levereras direkt från start. Lägg därtill en betydligt högre tjänstevikt så är det inte konstigt att gummit slits uppemot tjugo procent snabbare än hos en traditionell fossilbil. Men oavsett vad du kör – välj vinterdäck med omsorg och låt inte snålheten bedra säkerheten.
Själva benämningen ”vinterväglag” innebär att vinterdäcken måste sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan – från 1 december till 31 mars. Kör du på dubbdäck så får de användas mellan den 1 oktober till 15 april medan de dubbfria otroligt nog får sitta på året runt.
Ska man då välja dubbat eller odubbat? Det är ett beslut som många våndas inför och svaret beror främst på var i vårt avlånga land man bor och vilket underlag man oftast kör på. Skillnaden mellan olika vinterdäck från välkända fabrikat är relativt liten när det gäller körning på snö – men på ren blankis är dubbat oslagbart. Å andra sidan har nordiska friktionsdäck (dubbfria) lägre ljudnivå, är bättre för miljön och du slipper bekymra dig över dubbdäcksförbud i vissa städer.
Har du begagnade vinterdäck? Glöm då inte att kontrollera lufttryck och mönsterdjup som måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det bara två nya ska de alltid monteras bak. Det kan låta motsägelsefullt för gör man tvärtom bör ju rimligen broms- och manövreringsförmågan förbättras.
Sanningen är dock att om man tappar greppet med bakdäcken så är det lättare att förlora kontrollen helt och hållet, vilket leder till allvarligare olyckor. Byter du däcken själv? Kom då ihåg att lossa hjulmuttrarna innan bilen hissas upp och glöm inte att efterdra muttrarna. Det är inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och blir du ertappad med att köra på sommardäck under vinterväglag väntar 1 200 kronor i böter.
Alla vinterdäck utan dubbar måste dessutom ha märkningen alptopp/snöflinga för att vara godkända. Trevlig resa och kör försiktigt.
Text: Jenny Nilsson / CNP AB
Foto: CNP AB