Volvo flyttar sin kassako till USA
USA-marknaden har länge varit en av Volvo Cars allra viktigaste och man var tidigt ute med att etablera en fabrik i South Carolina. Just nu tillverkas EX90 och Polestar 3 där – men nästa år flyttas även produktionen av kassakon XC60 till den amerikanska delstaten. Den stora förloraren är Torslanda som förlorar produktionen av cirka 60 000 bilar. Boven i dramat är naturligtvis president Trumps importtullar.
Volvo XC60 har blivit en verklig bästsäljare i staterna och vissa återförsäljare har tidvis haft svårt att möta efterfrågan. Modellen har blivit ett första steg mot elektrifiering i en världsdel där laddmöjligheterna fortfarande är begränsade och där den politiska ledningen ofta motsätter sig en grön omställning. Med över 2,7 miljoner sålda exemplar har XC60 dessutom gått om ikoniska 240 som den mest sålda Volvomodellen någonsin.
Fabriken i South Carolina har varit i gång sedan 2018 och Volvo Cars har investerat drygt tolv miljarder kronor i anläggningen som alltmer framstår som en strategisk räddning. Anledningen är president Trumps 25-procentiga importtullar, vilket i sin tur har bidragit till att den europeiska bilindustrin går på sparlåga med nedläggningar och uppsägningar. Men snart ska eländet vara ett minne blott. I alla fall om vi ska tro på EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen ochräddningen stavas artificiell intelligens.
Leyens budskap är ”AI first” som i sin tur är ett politiskt slagträ mot Donald Trumps slogan ”America first”. EU-kommissionen vill se självkörande bilar i alla europeiska städer och betonar att det ska ske nu, inte om några år. Bilindustrin är Europas stolthet och enklare regler ska ge nya jobb och nytt liv. Målet är att framtidens bilar för Europa ska byggas i Europa – inte i USA eller Kina.
Vad handlar då bildebatten om i USA? Tja, nu som så många gånger förr är det elbilar som står i händelsernas centrum – men inte i positiva ordalag. En tragisk olycka i Kalifornien där tre unga människor brann inne i en Tesla Cybertruck har väckt starka reaktioner. Familjerna har nu stämt elbiltillverkaren och pekar ut de elektriska dörrhandtagen som livsfarliga eftersom passagerarna inte lyckades ta sig ut ur bilen.
En överlevande ropade på hjälp, men räddningspersonalen lyckades inte få ut henne. Tesla Cybertruck är nämligen utrustad med ett vajersystem för nödöppning av dörrarna men det har tidigare kritiserats för att vara alltför komplicerat att använda i en nödsituation. Amerikanska politiker kräver nu att frågan tas upp i senaten och det är inte första gången beslutsfattare agerar snabbt i bilfrågor.
Det amerikanska lagkravet på backkamera i alla nya bilar, som trädde i kraft 2018, infördes som en direkt följd av en tragisk olycka där ett lekande barn miste livet. EU följde efter – men först 2022 och då endast ett ”system för bakåtsikt” i nya bilmodeller. Därmed går det precis lika bra med backsensorer trots att det är att pruta på säkerheten.
Motorkrönika
Carl-Ingemar Perstad / CNP AB