Vässad varg i fårakläder
I mörkret är alla katter grå – såväl tama som vilda. Uppdaterade Kia EV6 GT är inte heller helt lätt att vid första anblicken skilja ut från resten av EV6-familjen. Men att veckans testbil bland annat erbjuds i den grå kulören ”Wolf Gray” ger en liten hint om vilken kategori familjebilen tillhör. Bakom ratten förstår man snabbt att det handlar om en varg i fårakläder alldeles oavsett vilken färg man väljer.
Kia EV6 GT lanserades 2022 och fick ett hett mottagande. Den sensationella familjeracern klarade noll till hundra km/h på 3,5 sekunder, toppade 260 km/h och såldes till ett jämförelsevis rimligt pris á 819 600 kronor. Nu fortsätter framgångssagan om vargen och den uppdaterade versionen bjuder på mer av allt. Ändå har prislappen sänkts med 49 200 kronor.
Koreanernas familje-GT har fått nya framlyktor, fräckare fälgar, några vertikala röda reflexer bak och sollucka i glas, men det är under skalet som det mesta har hänt. De främre sportstolarna är precis lika kramgoa som tidigare men har nu begåvats med elektrisk justering samtidigt som baksätet fått bättre lårstöd. Interiören bjuder precis som tidigare på svart mockaimitation med neongröna sömmar och förarens instrumentkluster består fortfarande av två välvda skärmar på totalt 24,6 tum. Däremot har startknappen uppgraderats och ska nu känna igen vems finger som trycker på den. Vips ska såväl förarstol som backspeglar ställas in efter personen i fråga – men där gick vi bet… Måhända för att det var oklart om man skulle använda tummetott, slickepott eller lilla vickevire.
Vad gör då uppdaterade Kia EV6 GT till en nöjesmaskin utav guds nåde? Batteriet har ökat från 77 till 84 kilowattimmar och därmed hamnar räckvidden på 45 mil samtidigt som effekten höjts från 585 till 650 hästkrafter. Vad sägs dessutom om att rattpaddla dig igenom en åttastegad automatlåda med varvtalstopp? Tja, med tanke på att elbilar saknar växellåda är funktionen precis lika konstgjord som motorsången, men visst är det roligt. Bakom ratten blir man överbevisad att den enda sanna glädjen är körglädjen och mungiporna hamnar uppe vid öronen. Visst är 770 400 kronor mycket pengar men jämfört med konkurrenterna är det ett fynd och en dumpning med sex procent. Mer drag för pengarna finns inte just nu och som bonus får man dra 1800 kilo på kroken. Det är dags att ropa – vargen kommer.
Tekniska data för Kia EV6 GT
Elmotor: Max effekt 650 hk. Max vridmoment 770 Nm.
Batteri: Litiumjon på 84 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 258 kW DC.
Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 470, bredd 189, höjd 155.
Tjänstevikt 2 295. Max släpvagnsvikt 1 800 kg.
Prestanda: Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,5 sek.
Förbrukning: 20,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 450 km (WLTP).
Pris: 770 400 kronor.
+ Plus… – Minus…
Generösa garantier (7 år nybil) Räckvidden om du gasar friskt
Fartresurser och körglädje Risk för dyrt däckkonto
Hög standardutrustning
Rekordsnabb laddning