Volvo i sina bästa år
När Astrid Lindgrens episka karaktär Karlsson på taket träffade någon brukade han säga ”angenämt, mycket angenämt för er att få träffa mig”. När vi möter nya faceliftade Volvo XC90 introducerar sig bilen ungefär på samma sätt som världens bästa Karlsson. Efter att ha provkört i både Danmark och Skåne törs vi nämligen påstå att det här är världens bästa Volvo.
Vi förstår att det finns läsare som kanske invänder mot påståendet och undrar om vi helt missat EX90? Den helelektriska 90-modellen är visserligen fantastisk på många sätt, men också obeprövad med en hel del problem längs färdvägen. Volvo XC90 är däremot ett flaggskepp som alltsedan premiären 2002 utvecklats till en gedigen och pålitlig premiumsuv för upp till sju resenärer.
Senaste generationen av XC90 lanserades 2015 och utgör alltså grunden för dagens testbil som sticker ut med sin kaxiga grill. Volvo har dessutom gjort motorvalet enkelt då man enbart erbjuder laddhybriden T8 eAWD Ultra för 994 000 kronor. Standardutrustningen är därmed skyhög medan tillvalslistan är exemplariskt kort och koncis. Till de stora utgiftsposterna hör nappaläder, en vassare ljudanläggning från Bowers & Wilkins och fotsteg i rostfritt stål. Tre saker man faktiskt klarar sig utan, däremot ska du inte snåla in på den aktiva luftfjädringen som blir din för 26 900 kronor. Vips kan markfrigången sänkas 20 millimeter eller höjas med 40. Interiören har bland annat lyfts med hjälp av en ny pekskärm på 11,2 tum samtidigt som instrumentpanelen fått en mer horisontell form än tidigare.
Växelväljaren från Orrefors är en annan detalj som knyter ihop säcken tillsammans med den underbara stolskomforten. Under huven arbetar i princip samma laddhybrid som tidigare, vilket innebär att en bensinfyra driver framhjulen och en elmotor bakhjulen. 455 hästkrafter står till förfogande, vilket gör att noll till hundra rullar på 5,4 sekunder. Den åttaväxlade automatlådan sköter sitt jobb med finess samtidigt som såväl styrrespons som köregenskaper förbättrats – liksom ljudisoleringen inne i den ombonade kupén. Förutom att 69 kilometers räckvidd på elektricitet är i genantaste laget så är slutomdömet att det är mycket angenämt att stifta bekantskap med världens bästa Volvo. En vacker, genomklok och lagom stor bil i sina bästa år.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB
Foto: CNP AB
Tekniska data för Volvo XC9 2,0 T8 eAWD Ultra
Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 310 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 400 Nm mellan 3 000-4 800 varv/min.
Elmotor: 147 hk, 309 Nm. Batteri 18,8 kWh. Max systemeffekt455 hk.
Kraftöverföring: Bensinmotor fram, elmotor bak. Fyrhjulsdrift. 8-växlad automat.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar.Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 298, längd 495, bredd 192, höjd 177.
Tjänstevikt 2 297.Dragvikt 2 400.Bränsletank 71 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 1,3 liter per 100 km blandad körning. CO2 32 g/km (WLTP).
Räckvidd på el 69 km.
Pris: 994 000 kronor.
+ Plus… – Minus…
Känns solid och välbyggd Bara två års nybilsgaranti
Sju sittplatser är standard Luftfjädring kostar extra
Komfortabel interiör
Drivlinan