Kan livet bli mycket bättre än så här?
För dig som har en miljon liggandes i madrassen och gärna tillbringar lediga dagar i sommarvärmen har vi ett härligt förslag. Vad sägs om två dörrar, fyra solstolar och sex cylindrar? Det är bara att kleta solskyddsolja på nästippen och trycka på en knapp. Vips tackar suffletten för sig och himlen blir till tak. Bakom ratten på överraskande praktiska Mercedes CLE 450 Cabriolet ställer vi oss frågan – kan livet bli mycket bättre än så här?
När det handlar om att kränga prestigecabbar så är det ett märke som säljer bättre än alla andra på våra breddgrader och det är just Mercedes. Tyskarna vet vad epitet handlar om och har god erfarenhet av öppna bilar som passar för åretruntbruk. Mercedes CLE fungerar precis lika ypperligt när solen ler mot oss som när regnet står som spön i backen eller för all del om snön vräker ner.
När personalen på Mercedes designavdelning i tyska Sindelfingen är på gott humör blir resultaten allt annat än det vanliga – titta bara på nya CLE 450 Cabriolet. Naturligtvis känner vi igen mycket av dragen och att det inte är en dussinbil bevisas av att prislappen börjar på 906 900 kronor. Då har man inte ens tittat i den digra listan över tillbehör och en snabbtitt avslöjar att vår testbil är extrautrustad för 249 550 kronor!
Vad får man då för pengarna? Jo, en överraskande praktisk cabriolet där man sitter fantastiskt bra fram men där även komforten i baksätet får godkänt. För att göra insteget enklare är framdörrarna extra långa och därmed blir det svårt att nå de främre säkerhetsbältena. Men problem är till för att lösas och tyskarna har plockat fram en finess från åttiotalet – den elektriska bältesbetjänten. Vad sägs om en arm som sträcker fram bältet till dig?
Livet bakom ratten är nästan oförskämt bra och alla skärmar är digitala varav mittkonsolen domineras av en pekhistoria på 11,9 tum. Tygsuffletten gör sitt arbete på tjugo sekunder och det känns som en evighet i jämförelse med accelerationstiden till hundra km/h som rullar på 4,7. Därmed är det dags att titta närmare i maskinrummet på vår CLE 450 Cabriolet och där arbetar en rak bensinsexa på 381 hästkrafter i kombination med ett mildhybridsystem på 48-volt. Därmed kan den kombinerade startmotorn tillika generatorn hjälpa till med 23 elektriska hästar. Fyrhjulsdriften får cabben att ligga som ett strykjärn på vägen och den nioväxlade automatlådan är ett under av precision. Vi kör mot solnedgången och sjunger med i Janis Joplins slagdänga som dundrar ut genom sjutton högtalare från Burmester. Oh Lord, wont you buy me a Mercedes-Benz…
Tekniska data för Mercedes CLE 450 3,0 4MATIC AMG Line Cabriolet
Bensinmotor: 6-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 381 hk mellan 5 800-6 100 varv/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 1 800-5 000 varv/min. 48 volts mildhybridsystem på 23 hk.
Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,7 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 287, längd 485, bredd 194, höjd 143. Tjänstevikt 2 174.Bränsletank 66 liter. Batteri 0,9 kWh.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,7 sek.
Förbrukning/miljö: 8,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 183 g/km (WLTP).
Pris:1 156 450 kr (grundpris 906 900 kronor).
+ Plus…
Praktisk och välbyggd cabriolet
Tekniska innovationer
Vassa köregenskaper
Komforten
– Minus…
Bara två års nybilsgaranti
Dyra tillbehörspaket