Qashqai rustar upp sig
Nissan påstår sig ha varit först med att lansera begreppet ”crossover”. Modellen som drog lansen för den nya beteckningen fick namnet Qashqai och blev en dundersuccé vid lanseringen 2007. Sedan dess har över fyra miljoner exemplar sålts och nu är det dags för en ansiktslyftsmodell att göra entré vars front sägs ha inspirerats av antika japanska rustningar. Nyfikna på hur, reste vi till portugisiska Faro för en rejäl provkörning.
Bilindustrin elektrifieras och den ena genialiska lösningen avlöser den andra. För tre år sedan presenterades Nissan Qashqai e-POWER och enkelt uttryckt drivs bilen av en elmotor som tar sin kraft från ett litet batteri som i sin tur laddas med hjälp av en trecylindrig bensinare. Konceptet blev snabbt en kundfavorit och nu finns hela paketet tillsammans med såväl ny rustning som utrustning.
Nissan har med relativt små medel förnyat och förstärkt bilens karaktär. I aktern är i princip bara lyktorna nya men fronten har däremot fått sig en rejäl makeover med hungrigare grill och kaxigare ljusarrangemang. Däremot krävs det en expert på antika japanska rustningar för att begripa symboliken. Men att den moderna looken är rustad för att ta bilen vidare ytterligare ett tag framåt i tiden är tydligt. N-Design är en ny utrustningsnivå för Qashqai och bjuder inte minst på ett svartlackerat tak och 20-tums fälgar. Även interiören har förfinats med hjälp av alcantara och en myspysbelysning som kan ställas i 64 olika kulörer. En annan nyhet är ett gäng kameror som gör det möjligt för bilen att visa en selfie av sig själv från alla upptänkliga håll, vilket är praktiskt vid manövrering i trånga utrymmen.
Teststräckan har valts med omsorg och sällan har vi svängt så mycket. Förutom att träna armmusklerna så visade även bilens köregenskaper upp sig från sin bästa sida. Nissan Qashqai är en klockren familjebil och väljer du N-Design så ingår dessutom en bakre multilänkaxel i stället för standardbilens torsionsfjädring. Vad är då e-POWER? Det innebär att vår framhjulsdrivna testbil alltid drivs med en elmotor som i sin tur hämtar sin energi från ett litet batteri på 2,1 kWh. Det räcker rent krasst till en elektrisk räckvidd på någon mil om det inte vore för att en trecylindrig bensinare fungerar som generator och laddar batterierna, men driver alltså aldrig hjulen. Den maximala systemeffekten är 190 hästkrafter och förbrukningen landar på 0,53 liter milen. Nissan Qashqai e-POWER N-Design blir din för 442 500 kronor, vilket är högst rimligt för denna nytillkomna riddare av Qashqaiordern.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB
Foto: CNP AB
Tekniska data för Nissan Qashqai e-POWER N-Design
Motor:Drivs avelmotor. Max effekt 190 hk. Max vridmoment 330 Nm.
3-cyl bensinmotor på 1,5-liter fungerar som generator.
Kraftöverföring:Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring:Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning:Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar:Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg)Axelavstånd 267, längd 443, bredd 184, höjd 163.
Tjänstevikt 1 777.Max dragvikt 750.Bränsletank 55 liter.
Prestanda:Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 120 g/km (WLTP).
Pris:442 500 kronor.
+ Plus… – Minus…
Hög utrustningsnivå Dragvikten är bara 750 kg
Bra köregenskaper Ingen fyrhjulsdrift
Smart drivlina
Komforten